Friday, March 31, 2006

Anak sedaraku...


I have to take care of them after work till 9.30pm. When I am off, they spend the whole day at my house. They call me mama but actually i am just their makcik sedara. They are my BIL's children. Yg lelaki namanya aiman (4 y.o) Hyperactive child i would consider. Tak leh dok diam kecuali kena marah ngan i. Kalau pukul dia, dia akan naik 'hantu' and panggil org semua ngan bad names. Yg perempuan namanya aisya (6 y.o). Dia dulu kecik nakal gak, tapi dah besar kurang sikit. Penakut. Still tak boleh pakai kasut ngan betul. Kaki kiri selipar kanan and otherwise. Aiman cerdik sikit, berdikari tapi tu lah....nakal. Baru-baru ni, dia campak kucing kepunyaan jiran kami ke bawah. Nasib tak mati....Kena marah ngan saya. Tak tahulah nak approach macamana biar dia ingat. Saya kata tak baik campak benda yg hidup. Dia ada roh. nanti dia marah dan jadi hantu kacau aiman. Saya kata aiman kena belajar hormat barang kepunyaan orang lain.

Anak saya haqqeem tinggal bersama my MIL bila saya gi keje. Mereka pun tinggal sana sbb my BIL lives with his mother. Antara harta /toys kepunyaan anak saya yg dah rosak dikerjekannya :-

1) Walker - patah (dia cabut skru kat tayar)
2) Trumpet - dia dismantle the parts
3) Handphone mainan- dia pecahkan

Sejak tu saya stop letak mainan dalam beg my son. Saya cuma bekalkan yg aiman tak minat nak main.

Saya kata kat dia.."mama tulis semua toys adik (my son dia panggil adik) yg aiman dan aisha rosakkan. Esok aiman besar, aiman kena bayar. Nanti kakak dan aiman dah besar, kakak akan lebih kaya dari aiman. Dia dapat beli kereta sbb dia tak rosakkan barang org. Aiman pula, habis duit asyik membayar ganti rugi barang orang yg aiman dah rosakkan. "

Dia pun kata " Ala tak nak lah, aiman nak beli kereta juge "

" Jadi jgnlah rosakkan barang orang " Saya kata.

Saya harap dia akan grow out of dia punya nakal. Tak tau bila. Dia tak takut ngan ayah dan nenek dia. Yang boleh marah dia is my husband. Kalau my husband marah dia, baru lah senyap jer ;)

4 comments:

Kaklong Syikin said...

aiman tak takut ngan mak dia ke? budak aktif cam aiman ni mmg takleh nak kata lasaknya, my hubby's cousin pun camtu gak, laki suka sakat org sampai menangis budak tu. tapi biasanya, budak camni bijak.cousin suami saya ni mmg bijak.

mak kpd adik sepupu ni bagi tips, sbb dia tak makan marah orgkan,jadi, tiap kali mak dia nak suruh dia diam, mak dia akan peluk dia kuat2..senyap terus. cubalah awak wat camtu kat aiman.

Izhal said...

ni posting bula ppla ni??? anyway, budak2 hyper memang pandai2... baguslah besar2 ni nakal, esok besar dia dah cool... biasanya kecik2 cool, besar2 semacam sikit jadi...

budak2 hyper ni kena bagi challengse sikit kat dia kalo nak suruh dia dok diam2... kalo bagi talipinggang dia tak layan punya;)

mama_fynn said...

syikin,
mak diaorg tak duduk ngan diaorang lagi...

tips tu..heemmm...nanti saya try cuba

Anonymous said...

Best regards from NY! Huge boobs stories ffii logic patents in europe